Spring til indhold

Ledelsessystemer – kvalitet, miljø og arbejdsmiljø

Et ledelsessystem handler ikke kun om at leve op til standarder – det handler i høj grad om at skabe en robust virksomhed, der kan levere en ensartet kvalitet, tage ansvar for sit miljøaftryk og sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø for medarbejderne.

Proces-Konsulenten hjælper små og mellemstore virksomheder med at designe deres ledelsessystem, så det er effektivt i den daglige drift og bidrager positivt til bundlinjen, uden at belaste virksomheden med unødig kompleksitet og administration.

Hvad skal ledelsessystemet indeholde?

Valg af hvilke standarder der skal indgå i ledelsessystemet, kan tage udgangspunkt i markeds-, kundekrav eller virksomhedens egen ambitioner. Ambitioner og erfaringer stiger over tid, hvorfor der ikke er unormalt at starte med en enkelt standard, for overtid at udvide ledelsessystemet med flere standarder. 

Proces-Konsulenten arbejder med tre af de mest benyttede ISO-standarder, der dækker kvalitet, miljø og arbejdsmiljø.

Det er i mine øjne tre helt centrale områder, både set i forhold til din virksomheds drift, robusthed og rentabilitet, hvorfor de også udgør de tre første søjler i Proces-Konsulentens tempel.

Ud over de tre certificerbare ledelsesstandarder, indeholder templet yderligere to ISO-standarder – en for Psykisk arbejdsmiljø, der reelt er overbygning på arbejdsmiljø standarden, samt ISO’s workframe for CSR arbejde. Sidst nævnte benytter jeg til at bygge bro mellem de stærke certificeringer og den grønne profil, herunder ESG-rapporten.

Proces-Konsulenten arbejder med tre niveauer:

Alle standarder kan implementeres på forskellige niveauer. Valg af niveau kan afhænger af branche eller kundekrav – men tegner i høj grad et billede af virksomhedens egne ambitioner.

Hvis du ikke føler dit ledelsessystem skaber værdi, er det måske fordi du har valgt at starte med en minimum compliance implementering. Når du begynder at arbejde aktivt med dit ledelsessystem, vil du hurtigt opleve, at gevinsterne komme i takt med systemet bliver en del af virksomhedens daglige drift.

Minimum compliance

En løsning, hvor man lige akkurat opfylder standardens formelle krav.

Fordele:

  • Lav pris og hurtig implementering
  • Mulighed for at deltage i udbud, hvor ISO-certificering er et krav

Ulemper:

  • Systemet lever sjældent aktivt i virksomheden
  • Få eller ingen gevinster på bundlinjen
  • Lidt eller ingen effekt på robusthed, medarbejdertilfredshed eller kunderelationer

Jeg anbefaler sjældent denne løsning, da driftsomkostningerne næsten er de samme som ved en god implementering – men uden gevinsterne.

Klassisk god implementering

Her integreres ledelsessystemet aktivt i virksomhedens drift. Det er lidt dyrere end minimums-løsningen, men gevinsterne kommer hurtigt.

Efter 6–12 måneder kan du forvente:

  • Forbedringer i interne processer
  • Fald i rework og spild/affald
  • Øget medarbejdertilfredshed

Efter 1–2 år:

  • Bedre kundetilfredshed
  • Styrket brand og konkurrenceevne
  • Driftsomkostningerne mere end dækkes af gevinsterne

Efter 3–5 år:

  • Investeringen er tilbagebetalt
  • Certificering giver dig en stærk markedsposition

Det integreret ledelsessystem

Her samles kvalitet, miljø, arbejdsmiljø og psykisk arbejdsmiljø i ét samlet system – koblet med CSR-ramme og ESG-rapportering.

Fordele:

  • Potentielt lavere kapitalkomkostninger (bedre kreditvurdering)
  • En grøn og ansvarlig profil, der åbner nye markeder og kunder
  • Store driftgevinster gennem systematisk fokus på kvalitet, miljø og arbejdsmiljø
  • Bedre fastholdelse og trivsel blandt medarbejdere
  • Virksomheden bliver mere robust og attraktiv i forhold til både kunder, medarbejdere og potentielle købere/investorer

Denne løsning koster lidt mere at etablere, men investeringen er ofte tjent hjem på 2–3 år, og bidrager derefter direkte til bundlinjen.

Artikler og indlæg relateret til ledelsessystemer